Beretta Ultraleggero

25.5.2021

Ultraleggero (ultrakevyt)

Beretta julkaisi tälle vuodelle täysin uudenlaisen tuotteen. Kolmisen vuotta kestänyt kehitystyö saatiin valmiiksi ja 20.5.2021 julkaistiin uusi ultrakevyt päällekkäispiippuinen 12/76 haulikko. Kyseessä on siis markkinoiden kevyin teräslukkorunkoinen päällekkäispiippuinen haulikko. Heti alussa lienee aiheellista mainita, että haulikko on ranskanlilja -merkinnällä vartustettu, joka tarkoittaa, että sillä saa ampua kaikkia korvaavia hauleja, tietysti myös terästä!
Kehitys alkoi 690 lukkorungosta, jonka jokainen komponentti tutkittiin ja kehitettiin uusiksi kevyemmän lopputuloksen saavuttamiseksi. Kehitystyön tulos johti erittäin klassisen ulkonäön omaavaan haulikkoon, lopputuloksen kuitenkin pitäessään sisällään paljon teknisiä detaljeja. Pidettäessä haulikkoa kädessä huomaa Beretan laadun, aseen ollessa todella tasapainoinen käsitellä. Kehitystyössä on käytetty paljon samoja asioita kun uudessa 694 Sporting haulikossa. Tässä jutussa kerron millaisia muutoksia Ultraleggeroon on tehty, että siitä saatiin yli 400g painosta pois. Puhutaan myös miltä tuo uutuus tuntuu ampua, sehän se kuitenkin meitä kaikkia eniten kiinnostaa. Aluksi kuitenkin lyheysti hieman teknisempää tietoa, jonka jälkeen itse asiaan.

Beretta 690 Ultraleggero

Mitä Beretta siis teki?

Lukkokehys

Päällekkäispiippuiset Beretat ovat tunnetusti laadukkaita haulikoita, joten sen pohjalle haluttiin tehdä jotain uutta. Innovaatiota haettiin muista teollisuudenaloista, kuten autoista ja polkupyöristä, joissa käytetään edelleen monin paikoin hitsattua terästä sen kestävyyden ja luotettavuuden takia.

Ensimmäisinä askelina Beretan piti selvittää mistä kaikkialta lukkokehystä voidaan keventää vaarantamatta sen kestävyyttä, pelkästään nämä testit veivät noin vuoden. Rasitustestien (yli 50.000 laukausta) ja teknisten laskelmien avulla selvitettiin mistä ja kuinka paljon voitaisiin ottaa pois materiaalia. Käytännössä siis lukkorungon kehyksestä kaiverrettiin niin paljon terästä kuin mahdollista paikoista, joissa sitä ei välttämättä tarvita, kuitenkin tämän vaikuttamatta kestävyyteen. Kaivertamalla lukkokehystä saatiin painoa pois lähes 100 grammaa.

Rasitustestiä kuvana

Lukkorunkoa kaiverrettaessa myös ulkonäkö muuttuu radikaalisti, joten Beretta kehitti siihen kevyestä polymeristä ”laatat” jotka tuovat aseeseen klassisen haulikon ulkonäön. Ensisilmäyksellä ase näyttää täysin mustalta, mutta kun sitä tarkastelee omassa kädessä näkee, että poskipalat ovatkin laserkaiverrettu ja heijastelee tyylikkäitä kuvioita valon eri kulmissa. Beretta aikoo myös julkaista näiden osien 3D -printtikuvat, jolloin jokainen, joka pääsee käsiksi 3D-tulostimeen voi tulostaa omanlaisensa ”side platet” haulikkoonsa.

Todellisena koristeiden ja kustomoinnin ystävänä arvostan tätä ominaisuutta erittäin paljon. En muuten pitäisi hullumpana ideana vaikka CNC-sorvilla tekaisisi nuo palat jostain tyylikkäästä pähkinäpuusta, kyseessähän on osa, joka ei vaikuta aseen toimintaan tai kestävyyteen mitenkään, jolloin puusta tehdyt sideplatet ovat yhtä mahdolliset kuin muovisetkin. Mutta palataanpa nyt takaisin siihen, mitä kaikkea haulikkoon tehtiin, että haluttuun lopputulokseen on päästy.

Liipasimen osat

Liipasimen rungossa ja liipasinkaaressa on käytetty alumiinia, tämä voitiin tehdä vaarantamatta aseen kestävyyttä ja sillä saatiin painoa pois jopa 65 grammaa. Tässä vaiheessa siis pelkästään aseen metalliosista saatiin puristettua pois yli 150 grammaa!

Aseen perä

Perästä kevennettiin eniten, jopa 129g. Keveys on saatu kovertamalla tukkia sisältä mahdollisimman paljon, tämän vaikuttamatta kuitenkaan sen kestoon. Kaikissa Ultraleggeroissa on valikoidut 2,5 luokan pähkinäpuut. Valikoinnissa puun tiheys katsotaan sopivaksi, että se keveydestä huolimatta kestää rasituksen ja saadaan myös varmuus aseen painolle. Puullahan ei ole vakiotiheyttä, joten haulikoiden painokin vaihtelee aina, kun puita ei valikoida tarkasti. Myös perälevyä on muutettu hieman kevyemmäksi, sen kuitenkin toimien paremmin rekyylin kanssa. Siitä on saatu pois 15g.

Etutukki

Etutukin metalliosia kevennettiin myös mahdollisimman paljon vaarantamatta kestävyyttä ja laatua. Joitain osia on vaihdettu teräksestä alumiiniin, jolla saatiin taas vähän painoa pois ja päästäisi haluttuun lopputulokseen. Alla kuva josta käytännössä selviää nuo pienet erot.

Piiput

Piipuista suurimmat kevennykset on saatu lähinnä poistamalla materiaalia piippujen välistä. Tässä haulikossa piipuissa on paljon samankaltaisia ratkaisuja kuin 694 sporting haulikossa. Itseasiassa monet 694 haulikon ratkaisut olivat alunperin suunniteltu tähän Ultraleggeroon, mutta projektin jäädessä tauolle, tiettyjä ratkaisuja otettiin käyttöön 694 sporting haulikkoon. Yhtenä näistä ominaisuuksista mainittakoon vaikka tuo vaihdettava etutukin kiinnityshela, jolla voidaan säätää piipun avautumisherkkyyttä sen käytön, eli kulumisen myötä.

Ratapäivä

Aseen saatuani käsiini, fiilistelin hieman kylmänostoja kotona, putsasin varastorasvat, poistin suojateipit ja niiden liimat piipuista. Nostellessa asetta se tuntui erittäin tasapainoiselta ja yllättävänkin jämäkältä vaikkakin kyseessä on erittäin lyhyt, vain 24 tuumaisilla piipuilla varustettu haulikko. Hieman myös mietitytti olisikohan ase holtiton sen keveydestä johtuen. Pari päivää aseen saavuttua loppui sateetkin ja avautui hyvä mahdollisuus mennä ampumaan kiekkoja. Aseen olin todennut tasapainoiseksi, se miellytti, mutta rekyylinhallinta mietitytti. Olin ampunut aikaisemmin parillakin erilaisella light -haulikoilla, jotka olivat alumiinisella lukkokehyksellä ja vain 70mm patuunapesillä. Ultarleggeron 76mm patruunapesä sallisi myös magnumlatauksien ampumisen, ja täytyy myöntää että edellisten light -kokemusten johdosta tämä hieman huimasi. Miltähän se rekyyli tuntuu, sillä aikaisemmilla kevyillä haulikoilla se ei ollut nautinnollinen kokemus. Ei missään nimessä mikään painajainen, mutta kyllä ratapäivän jälkeen huomasi ampuneensa, jos useampi aski patruunoita oli kulunut.

Radalla pääsin vihdoin ampumaan perinteisiä 24g kiekkopatruunoita, sekä kuten jo sanottu, halusin kokeilla vähän jykevämpää latausta, eli miltä rekyyli nyt oikeasti tuntuisi. Niinpä lähtiessäni radalle otin patruunakaapista 12/76 35g latauksella olevaa Federalin Black Cloudia, jossa rekyyli on nyt ainakin vähintään kohtuullinen.
Mentiin pienessä porukassa haulikkoradalle tekemään tuttavuutta aseeseen. Ensin tietysti asetta nosteltiin ja ihailtiin, kunnes oli aika ampua. Ase tuntui edelleen erittäin tasapainoiselta ja ryhdikkäältä sen lyhyistä piipuista johtuvasta hieman koomisesta habituksesta huolimatta. Kun puhun koomisesta habituksesta, johtuu se siitä, että asetelineessä oleva Ultraleggero lepäsi. Noh, joka tapauksessa, ase käteen valmiina ampumaan, ”JEP” ja kiekko lähti ilmaan. Ensimmäinen nosto ja laukaus, kiekko pölyksi ja hyvä fiilis.

Ammuttuani kierroksen, ase tuntui vieläkin erittäin tasapainoiselta ja mukavalta käsitellä, eikä piiput olleet ollenkaan holtittomat, vaikka se kieltämättä oli yksi huolenaiheeni kun asetta kylmänä nostelin. Rekyylissä en huomannut suurempaa eroa omaan Beretta 692 Black -haulikkooni. Ratavalvojana toiminut Harri kysy josko hänkin voisi testata asetta, josta olin toki maininnut hänelle jo kysyessäni mahdollisuutta tulla ampumaan kiekkoja.
Tottahan se sopi, useampi mielipide on aina parempi kuin yhden ampujan näkemys, ja lainaankin tähän alle hänen kommenttinsa.

Onpa miellyttävä ase käsitellä, erittäin tasapainoinen ja hyvin suuntautuva. Keveyttä mainostettaessa olen aina hieman huolissani rekyylistä ja näissä mitoissa myös holtittomuudesta. Ultraleggeron käytös ammuttaessa yllätti kuitenkin erittäin positiivisesti. Helppo ja mukava ampua. Ammutaanko vielä metsästyslatauksia?
Harri Heinonen, Sporting ammunnan SM-mitalisti

Metsästyslataus piippuun

Ammuttuamme muutaman rundin kiekkoja ratapatruunoilla oli tosiaan aika kaivaa metsästyspatruunat, jolla voisimme kokeilla oikeasti millainen rekyyli aseessa on. Black Cloud piippuun ja kiekko pyynnöstä ilmaan, kiekko rikki ja rekyyli siedettävä. Olihan se toden totta hieman kovempi kuin ratapaukulla ammuttaessa, mutta ei missään nimessä paha. Harri kuvasi puhelimellaan tuota ammuntaani ja totesi, ”näyttipä köykäiseltä, saanko koittaa?” Haulikko hänelle, kiekko ilmaan ja pam, kiekko aivan pölyksi. ”Miltä tuntui?”, kysyin häneltä. Vastaukseksi sain odottamani kommentin, ”Ei se kyllä juuri sen kummemmin potki kuin painavampikaan pyssy.” Mietimme syitä aseen järkevään rekyylinkäsittelyyn ja tulimme siihen tulokseen, että aseen tasapaino, teräksinen lukkokehys, ja Beretan 80mm pitkät ylimenokartiot tasapainottavat asetta niin kivasti, että rekyyli ei pääse kirpaisemaan.

Kävin vielä seuraavana päivänä ampumassa hieman lisää kiekkoja Haulikkokoulun HaulikkoPro -valmennuksessa, jossa kouluttajana toiminut Ville Hirvonen halusi myös testata uutta Ultraleggeroa. Hienosti hajosi kiekot myös Villen käsittelyssä ja silminnähden huomasi, että hän oli tyytyväinen kokemukseensa.

Ultraleggero herättää ensin kauhistuksen ja sitten ihastuksen. Miksikö kauhistuksen? No, noin keveitä aseita ei aiemmin ole saatu noin tasapainoisiksi. Aiemmat ultra light-versiot ovat olleet alumiinisella lukkokehyksellä, rajusti keulapainoisia ja näistä syistä hankalia ampua, sekä hallita rekyyliä. Ultraleggero on tasapainoinen ja rekyylityntumaltaan jopa yllättävän hyvä. Varmasti loisto peli liikkuvalle metsästäjälle.
Ville Hirvonen Haulikkokoulu & Kiväärikoulu

Loppukommenttina mainittakoon, että tämä kaunokainen lähtee aivan varmasti mukaani syksyn jahteihin. Ja lämpimäsati suosiottelen sitä kaikille jotka haluavat viilata viimeisetkin turhat grammat pois metsäreissultaan.

Mukavaa jahtikauden odottelua
-Yrssi-

Jaa kirjoitus muillekin

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on email

Vastaa

Uutta kaupassa

Vastaa

Lisää
Luettavaa

Beretta Ultraleggero

Ultraleggero (ultrakevyt) Beretta julkaisi tälle vuodelle täysin uudenlaisen tuotteen. Kolmisen vuotta kestänyt kehitystyö saatiin valmiiksi ja 20.5.2021 julkaistiin uusi ultrakevyt päällekkäispiippuinen 12/76 haulikko. Kyseessä on siis markkinoiden kevyin teräslukkorunkoinen päällekkäispiippuinen haulikko. Heti alussa lienee aiheellista mainita, että haulikko on ranskanlilja -merkinnällä vartustettu, joka tarkoittaa, että sillä saa ampua kaikkia korvaavia

Lue kirjoitus »

Lämpökamera kytikselle?

Hyötyä vai turhaa elektroniikkaa? Tällä hetkellä puhutaan paljon pimeänäkölaitteista ja siitä onko niiden käyttö eettistä tai miten eettistä se on, vai puhutaanko kenties ”huijaamisesta”? Onko laitteesta metsästyksen kannalta hyötyä vai onko repussa pelkästään turhaa elektroniikkaa? Kannattaako kytikselle tai metsästykseen hankkia lämpökamera?Jutun lopussa kerron oman mielipiteeni näihin kysymyksiin. Ensi kokemukseni Vuosi

Lue kirjoitus »

Kermainen pasta peuran sydämestä

Erilainen riistaruoka Tällä kertaa tuli kokeiltua vähän erilaista ruokaa, tein riistan sydäntä.Yleensä keitän peurojen ja hirvien sydämet ja siivutan leikkeileiksi, toimii erittäin hyvin leivän päällä ja sellaisenaan nautittuna. Nyt kuitenkin päätin tehdä kermaista pastaa peuran sydämestä. Mistä idea? Aikaisemmin tänä syksynä kävin Punkalaitumella metsästämässä, ja sainkin siitä oikein mahtavan videon

Lue kirjoitus »